Volkswagen ID.2 kommer med två batterialternativ: 38 kWh och 56 kWh. Den större batterivarianten erbjuder en räckvidd på upp till 450 km enligt WLTP. Bilen har en frontmonterad elmotor som levererar 223 hästkrafter och accelererar från 0-100 km/h på under 7 sekunder.
Tekniska specifikationer och räckvidd för Volkswagen ID.2
Volkswagen ID.2 representerar ett betydande steg framåt i tillverkares strävan att göra elbilar mer tillgängliga för en bredare publik. Med sin kombination av modern teknik och effektiv eldrift erbjuder modellen imponerande prestanda till ett konkurrenskraftigt pris.
Batterikapacitet och räckvidd
ID.2 kommer att erbjudas med två olika batterialternativ för att möta olika kunders behov. Den mindre batterivarianten på 38 kWh ger en räckvidd runt 320 kilometer, medan den större versionen på 56 kWh erbjuder upp till 450 kilometers räckvidd enligt WLTP-standarden. Detta placerar ID.2 i en stark position inom sitt segment när det gäller räckvidd per laddning.
Motorprestanda
Under huven finns en frontmonterad elmotor som levererar imponerande prestanda. Med sina 223 hästkrafter (166 kW) erbjuder ID.2 en acceleration från 0 till 100 km/h på under 7 sekunder, vilket är anmärkningsvärt för en bil i denna storleks- och prisklass. Detta gör den till en av de mest kraftfulla bilarna i sitt segment, enligt Electrifying.
Laddningsteknik och -tider
- DC-snabbladdning: 10-80% på cirka 20 minuter
- Stöd för upp till 125 kW DC-laddning
- 11 kW AC-laddning för hemmaladdning
Laddningstekniken i ID.2 är optimerad för både snabb- och hemmaladdning. Vid snabbladdningsstationer kan batteriet laddas från 10 till 80 procent på omkring 20 minuter, vilket gör bilen praktisk även för längre resor. För daglig laddning hemma eller på arbetsplatsen är bilen utrustad med en 11 kW AC-laddare som erbjuder bekväm och tillförlitlig laddning över natten.
Volkswagen har lagt särskild vikt vid att optimera energieffektiviteten i ID.2, vilket framgår av Electric Hybrid Vehicle Technology. Detta inkluderar avancerad värmepumpsteknologi och intelligent energihantering som hjälper till att maximera räckvidden under olika körförhållanden.
Pris och utrustningsnivåer för VW ID.2
Volkswagen siktar på att revolutionera elbilsmarknaden med ID.2 genom att erbjuda en fullvärdig elbil till ett konkurrenskraftigt pris under 25 000 euro (cirka 250 000 kronor). Detta gör ID.2 till en av marknadens mest prisvärda elbilar när den lanseras 2026, enligt Car and Driver.
Standardutrustning och teknik
Trots det attraktiva priset kommer ID.2 att erbjuda omfattande standardutrustning. Centralt i kupén finns en 12,9-tums infotainmentskärm kompletterad med en 10,9-tums digital instrumentpanel. Till skillnad från tidigare ID-modeller har Volkswagen valt att återintroducera fysiska knappar för viktiga funktioner som temperaturkontroll och ljudvolym, något som många användare efterfrågat.
- 12,9-tums centraldisplay
- 10,9-tums digital instrumentpanel
- Fysiska kontroller för klimat och volym
- LED-strålkastare
- Adaptiv farthållare
Säkerhetssystem och förarassistans
Volkswagen har inte kompromissat med säkerheten i ID.2. Enligt Electrek kommer bilen att utrustas med moderna förarassistanssystem som standard:
- Travel Assist (delvis automatiserad körning)
- Automatisk parkeringsassistans
- Filhållningsassistent
- Autobroms med fotgängarigenkänning
Komfort och praktiska funktioner
Trots det låga priset erbjuder ID.2 en rad komfortfunktioner som standard. Den rymliga interiören har utvecklats med fokus på flexibilitet och vardagsanvändning. Bagageutrymmet på upp till 1 330 liter med nedfällt baksäte gör bilen praktisk för både stadskörning och längre resor. Volkswagen har även inkluderat trådlös smartphone-integration och över-luften-uppdateringar (OTA) som standardfunktioner.
När det gäller tillvalsutrustning planerar Volkswagen att erbjuda olika paket, men de exakta specifikationerna och priserna kommer att presenteras närmare lanseringen 2026.
Jämförelse med konkurrenter i elbilssegmentet
Volkswagen ID.2 positionerar sig som en stark utmanare i det kompakta elbilssegmentet med sitt attraktiva startpris under 25 000 euro. För att förstå hur den står sig mot etablerade konkurrenter som Nissan Leaf och Renault Zoe behöver vi titta närmare på flera viktiga aspekter.
Pris och värde för pengarna
ID.2 utmärker sig genom sin konkurrenskraftiga prissättning, som ligger betydligt lägre än många etablerade alternativ på marknaden. Medan både Nissan Leaf och Renault Zoe typiskt startar från 30 000-35 000 euro, erbjuder ID.2 en mer tillgänglig ingång till elbilsägande utan att kompromissa med kvalitet eller prestanda.
Prestanda och räckvidd
När det kommer till prestanda levererar ID.2 imponerande siffror med sin 223 hästkrafters motor. Detta ger en acceleration från 0 till 100 km/h på cirka 7 sekunder, vilket är snabbare än både Nissan Leaf (7,9 sekunder) och Renault Zoe (9,5 sekunder). Räckvidden är också konkurrenskraftig med upp till 450 kilometer enligt WLTP-standarden med det större 56 kWh batteripaketet, vilket överträffar både Leaf (385 km) och Zoe (390 km).
Teknologi och användarupplevelse
ID.2 introducerar flera innovativa lösningar som särskiljer den från konkurrenterna. Den kommer utrustas med en 12,9-tums infotainmentskärm och har återinfört fysiska knappar för viktiga funktioner – en direkt respons på användarfeedback från tidigare ID-modeller. Detta i kombination med regelbundna mjukvaruuppdateringar över internet (enligt Electrifying) ger en modern och användarvänlig upplevelse.
- Större infotainmentskärm än konkurrenterna
- Förbättrad ergonomi med fysiska kontroller
- Avancerade förarassistanssystem som standard
- Flexibel interiör med upp till 1,330 liters lastkapacitet
Volkswagen har tagit vara på lärdomar från tidigare ID-modeller och konkurrenternas erfarenheter för att skapa en bil som kombinerar modern teknologi med praktisk användbarhet. Med sitt konkurrenskraftiga pris och moderna funktioner positionerar sig ID.2 som ett attraktivt alternativ i det kompakta elbilssegmentet.
Laddhastighet och batteriteknik för VW ID.2
Volkswagen har lagt stor vikt vid att optimera både batteriteknik och laddningshastighet i nya ID.2. Modellen kommer att erbjudas med två olika batterialternativ – en mindre batteripack på 38 kWh för kortare pendlingsavstånd och en större på 56 kWh för längre resor.
Snabbladdning och laddningstider
ID.2 är utrustad med avancerad DC-snabbladdningsteknik som möjliggör effektiv laddning vid publika snabbladdare. Enligt Electric Hybrid Vehicle Technology kan batteriet laddas från 10% till 80% på omkring 20 minuter vid optimal laddeffekt på 125 kW.
För hemmaladdning och laddning vid publika AC-laddare är bilen utrustad med en 11 kW ombordladdare. Detta möjliggör effektiv laddning över natten eller under arbetsdagen.
Batterialternativ och räckvidd
- 38 kWh-batteriet: Räckvidd upp till 320 km
- 56 kWh-batteriet: Räckvidd upp till 450 km (WLTP)
Volkswagen använder den senaste generationens litiumjonbatterier i ID.2, optimerade för både prestanda och hållbarhet. Enligt Car and Driver har företaget utvecklat en ny typ av cellkemi som ska ge bättre energidensitet och längre livslängd jämfört med tidigare generationer.
Batterierna är integrerade i bilens MEB Entry-plattform på ett sätt som maximerar både innerutrymmet och viktfördelningen. Detta bidrar till både bättre köregenskaper och effektivare energianvändning, vilket är särskilt viktigt i detta priskänsliga segment.
När lanseras Volkswagen ID.2?
Volkswagen har bekräftat att produktionen av ID.2 kommer att starta i slutet av 2025, med de första kundleveranserna planerade till början av 2026. Detta gör den till en av de mest efterlängtade elbilarna i det mer prisvärda segmentet under de kommande åren.
Lanseringsplan och marknadstillgänglighet
Initialt kommer ID.2 att introduceras på de europeiska marknaderna, med Tyskland som första land att få tillgång till modellen. Volkswagen har lagt stor vikt vid att säkerställa en smidig produktionsstart och distribution över hela Europa. För att möta den förväntade efterfrågan kommer bilen att tillverkas vid företagets anläggning i Spanien.
Kommande varianter och uppdateringar
Utöver standardversionen planerar Volkswagen flera spännande varianter av ID.2:
- En SUV-version kommer att visas som koncept vid IAA Munich Motor Show i september 2025
- En sportig GTI-variant är under utveckling
- Flera utrustningsnivåer kommer att erbjudas vid lanseringen
I linje med företagets ACCELERATE-strategi är ID.2 en central del i Volkswagens satsning på att göra elmobilitet mer tillgänglig för en bredare publik. Enligt rapporter från Electrek ligger utvecklingen av ID.2 helt i linje med tidplanen, vilket är ett gott tecken för potentiella köpare som väntar på denna prisvärda elbil.
Produktionsstrategi och tillgänglighet
För att säkerställa en stabil tillgång har Volkswagen utvecklat en robust produktionsstrategi. Företaget har enligt Volkswagens egen nyhetssida investerat betydande resurser i att optimera produktionsprocessen och säkra leveranskedjor för kritiska komponenter som batterier och halvledare.
Med tanke på det stora intresset för modellen rekommenderar Volkswagen intresserade kunder att hålla kontakt med sina lokala återförsäljare för att få mer information om förhandsbeställningar och exakta lanseringsdatum för respektive marknad.
Inga kommentarer än