Test Volvo EX30 2024: Omfattande granskning av prestanda & design

Komplett test av Volvo EX30 2024. Läs om räckvidd, prestanda, laddningstider och jämförelser med konkurrenter. Expertrecensioner och användaromdömen.

Komplett test av Volvo EX30 2024. Läs om räckvidd, prestanda, laddningstider och jämförelser med konkurrenter. Expertrecensioner och användaromdömen.

Test Volvo EX30 2024: Omfattande granskning av prestanda & design

Innehållsförteckning

  • Motoralternativ och prestanda
  • Design och utformning av EX30
  • Räckvidd och batteriegenskaper
  • Jämförelse med andra elbilar
  • Pris och utrustningsnivåer

Motoralternativ och prestanda

Volvo EX30 erbjuds med två distinkt olika drivlinor som var och en ger sin egen karaktär åt bilen. Med fokus på både effektivitet och prestanda har Volvo skapat ett imponerande utbud som passar olika körbehov.

Single Motor (bakhjulsdrift)

Basversionen av EX30 kommer med en enkelmotor på bakaxeln som levererar 268 hästkrafter. Trots att detta är instegsmodellen imponerar den med sina prestanda – accelerationen från 0 till 100 km/h klaras av på mindre än sex sekunder. Enligt tester från Driving.ca utmärker sig denna version genom sin effektivitet med en förbrukning på endast 19,7 kWh per 100 kilometer, vilket gör den till en av de mest energieffektiva elbilarna i SUV-segmentet.

Twin Motor Performance (fyrhjulsdrift)

Toppversionen av EX30 utrustas med dubbla elmotorer som tillsammans genererar hela 428 hästkrafter och ett vridmoment på 543 Nm. Detta gör den till den snabbast accelererande serieproducerade Volvon någonsin med en sprittid från 0 till 100 km/h på endast 3,6 sekunder. Enligt Goodwood levererar Twin Motor-versionen en omedelbar kraftutveckling som ger ett självsäkert och kontrollerat intryck.

Acceleration och köregenskaper

EX30 imponerar inte bara med ren acceleration utan också med sina köregenskaper. Tack vare batteripacket som är placerat i golvet får bilen en låg tyngdpunkt som bidrar till minimal krängning i kurvor. Styrningen är direkt och precisionen i chassit får bilen att kännas som en betydligt sportigare bil än vad man kan förvänta sig av en kompakt SUV.

  • Sportigt avstämd fjädring för balanserad körning
  • Progressiv styrning med god feedback
  • Effektiv regenerativ bromsning
  • Flera körlägen för olika körstilar

Bromssystemet har visat sig vara effektivt men enligt Teknikens Värld kan känslan i bromspedalen upplevas något distanserad, särskilt vid mer krävande körning. Detta är dock en mindre anmärkning på en i övrigt mycket välbalanserad köruplevelse.

Design och utformning

Volvo EX30 representerar en ny era i Volvos designspråk med en kompakt och modern formgivning som både hyllar märkets skandinaviska arv och blickar framåt. Den kompakta elektriska SUV:en har en distinkt karaktär som skiljer sig från sina större syskon i Volvos modellfamilj, samtidigt som den behåller viktiga designelement som är karakteristiska för märket.

Exteriör med karaktär

Exteriören kännetecknas av en kraftfull stance och rena linjer som ger bilen ett självsäkert uttryck trots dess kompakta dimensioner. Den karakteristiska Thors hammare-signaturen i LED-strålkastarna är närvarande, men har fått en modern tolkning som passar bilens format. Enligt tester från Goodwood är EX30 en av de mest stilrena modellerna i Volvos nuvarande lineup.

Interiörens moderna uttryck

Inuti möts föraren av en avskalad och modern interiör där hållbarhet står i fokus. Volvo har valt att arbeta extensivt med återvunna och förnybara material, vilket skapar en distinkt och modern känsla. Den vertikalt monterade 12,3-tums pekskärmen dominerar mittkonsolen och fungerar som navet för bilens alla funktioner.

  • Minimalistisk instrumentpanel med fokus på den centrala displayen
  • Ergonomiskt utformade säten med elektrisk justering och värmefunktion
  • Smart förvaring med innovativa lösningar som central handskfacksplacering

Praktiska designlösningar

Trots sina kompakta yttermått har Volvo lyckats maximera det tillgängliga utrymmet genom smarta designlösningar. Teknikens Värld noterar att bagageutrymmet på 318 liter är väl tilltaget för bilklassen, och kan utökas till 904 liter med nedfällda baksäten. Särskilt innovativ är den centralt placerade handskfacksmodulen och de stora dörrfickorna som maximerar förvaringsutrymmet.

Interiören präglas av en luftig känsla tack vare det stora panoramaglastaket som är standard på vissa utrustningsnivåer. Detta bidrar till en ljus och välkomnande miljö, samtidigt som det kompenserar för de något begränsade måtten i baksätet. Den höga takhöjden och de välplacerade stolarna ger dock en god sittposition för både förare och passagerare, även om utrymmet i baksätet kan upplevas som något begränsat för längre personer vid längre resor.

Räckvidd och batteriegenskaper

Volvo EX30 är utrustad med ett kraftfullt batteripaket på 69 kWh brutto, där 64 kWh är användbar kapacitet. Detta ger bilen en imponerande räckvidd som varierar beroende på drivlinskonfiguration. Enligt officiella tester kan Single Motor-versionen uppnå en räckvidd på upp till 420 kilometer, medan Twin Motor-varianten klarar omkring 450 kilometer på en full laddning.

Laddningshastighet och kapacitet

EX30 stöder snabbladdning med upp till 153 kW DC-effekt, vilket möjliggör en laddning från 10 till 80 procent på cirka 30 minuter under optimala förhållanden. För vardagsladdning erbjuder bilen möjlighet till både 11 kW och 22 kW AC-laddning, beroende på modellvariant.

Energieffektivitet i praktiken

I praktiska tester har EX30 visat sig vara en av marknadens mest energieffektiva elbilar. Single Motor-versionen uppvisar en genomsnittlig förbrukning på cirka 19,7 kWh per 100 kilometer vid blandad körning, vilket är anmärkningsvärt lågt för en bil i SUV-segmentet. Twin Motor-varianten har något högre förbrukning på grund av den extra effekten och fyrhjulsdriften.

  • Räckvidd Single Motor: Upp till 420 km
  • Räckvidd Twin Motor: Upp till 450 km
  • DC-snabbladdning: 153 kW max effekt
  • AC-laddning: 11 kW eller 22 kW

Vid tester i verkliga förhållanden har Teknikens Värld noterat att räckvidden påverkas markant av körstil och yttre faktorer som temperatur och vägförhållanden. Vid motorvägskörning i högre hastigheter kan den faktiska räckvidden minska till omkring 325 kilometer för Single Motor-versionen.

Jämförelse med andra elbilar

För att förstå Volvo EX30:s position på marknaden är det värdefullt att jämföra den med två huvudkonkurrenter: Tesla Model Y och Nissan Ariya. Denna jämförelse visar tydligt var EX30 utmärker sig och var den möter utmaningar.

Prestanda och räckvidd

Volvo EX30 Twin Motor Performance med sina 422 hästkrafter levererar imponerande acceleration från 0-100 km/h på bara 3,6 sekunder. Tesla Model Y Performance erbjuder liknande prestanda med en 0-60 mph tid på 3,5 sekunder. Nissan Ariya ligger något efter med sin e-4ORCE-version som producerar 315 kW.

När det kommer till räckvidd erbjuder EX30 upp till 450 km per laddning i single-motor-versionen. Tesla Model Y har en längre räckvidd på upp till 530 km, medan Nissan Ariya placerar sig mellan dessa med cirka 500 km. Skillnaderna blir särskilt märkbara vid långkörning på motorväg.

Komfort och utrustningsnivå

Volvo EX30 utmärker sig genom sitt fokus på hållbarhet med återvunna material i interiören. Den 12,3-tums vertikala pekskärmen är mindre än Tesla Model Y:s 15-tummare, men erbjuder en väl genomtänkt användargränssnitt med integrerad Google Assistant. Enligt tester från Goodwood är EX30:s förarposition och säteskomfort i toppklass för segmentet.

Prisnivå och värde

En av EX30:s starkaste fördelar är prissättningen. Med ett grundpris som ligger cirka 100 000 kronor under Tesla Model Y och med omfattande standardutrustning, erbjuder den ett attraktivt värde. Jämfört med Nissan Ariya ligger EX30 också fördelaktigt till prismässigt, samtidigt som den erbjuder modernare teknik och bättre prestanda.

  • EX30 erbjuder bäst acceleration i klassen
  • Tesla Model Y har längst räckvidd
  • Nissan Ariya utmärker sig genom rymligare kupé
  • EX30 har mest fördelaktigt pris-till-prestanda-förhållande

Pris och utrustningsnivåer för Volvo EX30

Volvo EX30 erbjuder flera olika prisnivåer och utrustningsalternativ som passar olika behov och budgetar. Grundpriset för en ny Volvo EX30 börjar från 429 000 kronor för modellår 2024, vilket gör den till en av de mer konkurrenskraftigt prissatta elbilarna i sin klass.

Leasingalternativ

För privatpersoner erbjuder Volvo Inclusive Privatleasing ett månadsbelopp från 4 290 kronor. Detta omfattande paket inkluderar:

  • Finansiering med 36 månaders avtal
  • 1 000 mil per år
  • Serviceavtal
  • Vinterhjul
  • Vägassistans dygnet runt
  • Privatleasingskydd i tre månader
  • Försäkring hos Volvia i sex månader

Företagslösningar

För företagskunder finns Volvo Business Lease tillgängligt från 2 295 kronor per månad. Detta företagspaket innehåller en helhetslösning med finansiering, serviceavtal och ett Volvokort med drivmedelsrabatt. Paketet är särskilt anpassat för företag med 1-20 tjänstebilar.

Utrustningsnivåer

Volvo EX30 erbjuds i flera olika utrustningsnivåer, där varje nivå adderar ytterligare funktioner och bekvämligheter. Den mest exklusiva versionen, Twin Motor Performance Ultra, kommer med ett omfattande standardpaket som inkluderar:

  • 12,3-tums HD-skärm med Google-integration
  • Premium ljudsystem
  • Automatisk parkering
  • Panoramaglastak
  • Pixel Knit och Nordico klädsel
  • Avancerade förarassistanssystem

För att göra köpet mer attraktivt erbjuder Volvo flera kampanjer och incitament, inklusive fri försäkring i sex månader och fördelaktiga låneskydd. Dessa erbjudanden gäller under en begränsad period och så länge lagret räcker. Jämfört med konkurrenter som Tesla Model Y, som generellt har ett högre startpris, positionerar sig EX30 som ett mer ekonomiskt alternativ i premiumsegmentet för elektriska SUV:ar.

Publicerad av Johan M

Inga kommentarer än

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *